Tips nk banyakkan susu? Jangan Malas!!!!

Stok frozen as at 17/1/2011
Bekalan ke umah pengasuh

Ini adalah kata2 smgt utk aku and ibu2 breastfeed di luar sana. So far aku rasa aku dah lengkapkan list2 keperluan utk banyakkan susu ni. Contohnya faktor pemakanan, minuman dan zikir amalan harian. Alhamdulillah susu ade peningkatan. Tp aku dpt rasa perubahan tu dalam seminggu je, pastu susu aku turun semula dan tidak konsisten. Setelah aku kaji dan teliti, rupa2nya faktor kekerapan mengepam juga x boleh dilupakan.

Selalunya, hasil mengepam hari Jumaat, aku akan bekukan dan hari Isnin mggu berikutnya aku akan bekalkan kpd pengasuh stok frozen dan bukan yg fresh. Setelah aku baca blog ayu dan alin, aku mula sedar dan betul2 paham, bahawa kerap mengepam turut membantu 'up'kan kuantiti susu, contohnya weekend mmg aku x penah pump langsung coz just direct feed Adam. And sabtu/ahad semalam aku tukar jadual tu, Bile direct feed Adam aku make sure aku akan pump sebelah lagi..Still boleh dpt 1.5oz ke 2.5 oz!!!! Alhamdulillah ini sudah bagus!!!

So hasilnya, stok frozen ku bertambah 2 botol hasil mengepam Jumaat lepas. And aku bekalkan susu fresh pd Adam, Alhamdulillah...kawan2 mulai hari ini jgn malas2 mengepam lagi ye, hahhaha terutama aku ni le...chai yok!!

Labels: